Klin Padiatr 2018; 230(06): 299-304
DOI: 10.1055/a-0750-5963
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Akute Promyelozyten-Leukämie: Neue Behandlungsstrategien mit ATRA und ATO – AML-BFM-Empfehlungen

Acute Promyelocytic Leukemia: New treatment strategies with ATRA and ATO – AML-BFM-Recommendations
Ursula Creutzig
1   Pediatric Hematology/Oncology, Hannover Medical School Hannover, Hannover
,
Michael Dworzak
2   St. Anna Children's Hospital and Children's Cancer Research Institute/Medical University of Vienna, Vienna, Austria
,
Nils von Neuhoff
3   Department of Pediatric Hematology-Oncology, Pediatrics III, University Hospital of Essen, Essen
,
Mareike Rasche
3   Department of Pediatric Hematology-Oncology, Pediatrics III, University Hospital of Essen, Essen
,
Dirk Reinhardt
3   Department of Pediatric Hematology-Oncology, Pediatrics III, University Hospital of Essen, Essen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 November 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Behandlung der Akuten Promyelozyten-Leukämie (APL) hat sich in den letzten Jahren deutlich geändert. Heute können APL Patienten mit Standardrisiko – (auch als Niedrigrisiko bezeichnet) ohne Chemotherapie nur mit all-trans-Retinsäure (ATRA) und Arsentrioxid (ATO) behandelt werden. Bei Hochrisikopatienten sollte eine Induktions-Chemotherapie hinzugefügt werden. Die kurativen Ergebnisse sind gut und vergleichbar mit jenen, die in der Vergangenheit mit Chemotherapie plus ATRA erzielt wurden. Toxizitäten, insbesondere infektiöse Komplikationen sind jedoch deutlich seltener. Das Hauptrisiko bleiben frühe letale Blutungen. Durch rechtzeitige Diagnose und frühe ATRA-Behandlung kann dieses Risiko reduziert werden. In der vorliegenden Übersicht werden die aktuellen Behandlungsstrategien und Empfehlungen für APL bei Kindern dargestellt und diskutiert.

Abstract

The treatment of acute promyelocytic leukemia (APL) has changed significantly in recent years. Today, APL patients with standard risk (also known as low risk) can be treated chemotherapy-free only with all-trans-retinoic acid (ATRA) and arsenic trioxide (ATO). For high-risk patients, induction chemotherapy should be added. The curative results are good and comparable to those achieved in the past with chemotherapy plus ATRA. However, toxicities, especially infectious complications, are reduced. The main risk remains early lethal bleeding. Timely diagnosis and early ATRA treatment can reduce this risk. This review presents and discusses current treatment strategies and recommendations for APL in children.

 
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