Aktuelle Kardiologie 2018; 7(05): 357-362
DOI: 10.1055/a-0638-7435
Übersichtsarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stressoren in Kindheit und Jugend als Prädiktoren kardiovaskulärer Erkrankungen – die Lebenslaufperspektive

Stress and Adversity in Early Life and Cardiovascular Diseases – a Life Course Perspective
Morten Wahrendorf
Institut für Medizinische Soziologie, Universitätsklinikum Düsseldorf
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 October 2018 (online)

Zusammenfassung

Bei der Suche nach den Ursachen für kardiovaskuläre Erkrankungen im Alter unterstreicht die aktuelle epidemiologische Forschung die Bedeutung früherer Lebensphasen, einschließlich Stresserfahrungen während der Kindheit und Jugend. Dazu zählen beispielsweise Konflikte in der Familie, Misshandlungen, traumatische Erlebnisse, emotionale Vernachlässigung oder soziale Benachteiligung. Dieser Beitrag stellt die Lebenslaufperspektive vor und gibt einen Überblick zu aktuellen Forschungsbefunden. Studien bestätigen insgesamt, dass frühe Stresserfahrungen das Risiko von kardiovaskulären Erkrankungen im Alter erhöhen. Dabei sind die Folgen früher Stresserfahrungen teilweise unumkehrbar (z. B. durch frühe Auswirkungen auf das neuroendokrine und Herz-Kreislauf-System), hängen teilweise aber auch eng mit gesundheitlichen Belastungen im späteren Lebenslauf zusammen (z. B. Gesundheitsverhalten im Alter). Die Vorbeugung kardiovaskulärer Erkrankungen sollte demnach bereits in Kindheit und Jugend ansetzen.

Abstract

In order to explain cardiovascular disease at older ages, current research underlines the importance of previous life stages, including stressors during childhood and adolescence, such as family conflicts, traumatic experiences, emotional neglect or social adversity. This contribution presents the life-course perspective and describes current research findings. Overall, studies confirm that early stressors increase the risk of cardiovascular diseases at older ages. Thereby, the consequences of early stressor are partly irreversible (e.g. through early influences on the neuroendocrine and cardiovascular system), and are partly also linked to other health-related burdens at later stages of the life course (e.g. health behavior). Preventive efforts to reduce cardiovascular diseases should start during childhood and adolescence.

Was ist wichtig?
  • Stresserfahrungen über den gesamten Lebenslauf einschließlich Kindheit und Jugend (z. B. Familienkonflikte, emotionale Vernachlässigung oder soziale Benachteiligung), und nicht bloß im Erwachsenenalter, tragen zur Entstehung kardiovaskulärer Erkrankungen im Alter bei.

  • Studien zeigen, dass die Folgen früher Stresserfahrungen in der Kindheit und Jugend teilweise unumkehrbar sind, teilweise aber auch mit gesundheitlichen Belastungen im späteren Lebenslauf zusammenhängen.

  • Die Vorbeugung kardiovaskulärer Erkrankungen sollte bereits in Kindheit und Jugend ansetzen.

 
  • Literatur

  • 1 Witt A, Glaesmer H, Jud A. et al. Trends in child maltreatment in Germany: comparison of two representative population-based studies. Child Adolesc Psychiatry Ment Health 2018; 12: 24
  • 2 Kurth BM. Neues von und über KiGGS – Editorial. Journal of Health Monitoring 2018; 3: 3-6
  • 3 Elder GH, Johnson MK, Crosnoe R. The Emergence and Development of Life Course Theory. In: Mortimer JT, Shanahan MJ. eds. Handbook of the Life Course. New York: Kluwer Academic; 2003: 3-19
  • 4 Kuh D, Shlomo YB. A life course approach to chronic disease epidemiology. Oxford: Oxford University Press; 2004
  • 5 Barker DJ. The fetal and infant origins of adult disease. BMJ 1990; 301: 1111
  • 6 Havranek EP, Mujahid MS, Barr DA. et al. Social Determinants of Risk and Outcomes for Cardiovascular Disease. A Scientific Statement From the American Heart Association. Circulation 2015; 132: 873-898
  • 7 Lupien SJ, McEwen BS, Gunnar MR. et al. Effects of stress throughout the lifespan on the brain, behaviour and cognition. Nat Rev Neurosci 2009; 10: 434-445
  • 8 Shonkoff JP, Boyce WT, McEwen BS. Neuroscience, molecular biology, and the childhood roots of health disparities: building a new framework for health promotion and disease prevention. JAMA 2009; 301: 2252-2259
  • 9 Kivimäki M, Steptoe A. Effects of stress on the development and progression of cardiovascular disease. Nat Rev Cardiol 2018; 15: 215-229
  • 10 Slopen N, Koenen KC, Kubzansky LD. Childhood adversity and immune and inflammatory biomarkers associated with cardiovascular risk in youth: a systematic review. Brain Behav Immun 2012; 26: 239-250
  • 11 Ferraro KF, Shippee TP. Aging and Cumulative Inequality: How Does Inequality Get Under the Skin?. Gerontologist 2009; 49: 333-343
  • 12 Appleton AA, Holdsworth E, Ryan M. et al. Measuring childhood adversity in life course cardiovascular research: a systematic review. Psychosom Med 2017; 79: 434-440
  • 13 Su S, Jimenez MP, Roberts CT. et al. The role of adverse childhood experiences in cardiovascular disease risk: a review with emphasis on plausible mechanisms. Curr Cardiol Rep 2015; 17: 88
  • 14 Galobardes B, Smith GD, Lynch JW. Systematic review of the influence of childhood socioeconomic circumstances on risk for cardiovascular disease in adulthood. Ann Epidemiol 2006; 16: 91-104
  • 15 Mercy JA, Saul J. Creating a healthier future through early interventions for children. JAMA 2009; 301: 2262-2264