Die Wirbelsäule 2018; 02(04): 309-330
DOI: 10.1055/a-0436-4465
CME-Fortbildung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Künstliche Bandscheibe HWS

Matti Scholz
,
Andreas Pingel
,
Christoph-Heinrich Hoffmann
,
Frank Kandziora

Subject Editor: Wissenschaftlich verantwortlich gemäß Zertifizierungsbestimmungen für diesen Beitrag ist Dr. Matti Scholz, Frankfurt/Main.
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 November 2018 (online)

Die zervikale Bandscheibenendoprothetik kann sehr gute Ergebnisse erzielen, wenn präoperativ eine sorgfältige Abklärung erfolgt ist und die richtige Patientenselektion getroffen wird. Dieser Artikel soll als Hilfestellung dienen, die Indikation zur Versorgung mit einer zervikalen Bandscheibenprothese zu stellen, die Implantationstechnik als auch Komplikationsmöglichkeiten erläutern und einen Literaturüberblick über das Outcome nach Versorgung mit einer zervikalen Bandscheibenprothese geben.

Kernaussagen
  • Die Bandscheibenprothetik an der HWS stellt eine Non-Fusionstechnik mit schmalem Indikationsspektrum dar.

  • Als Hauptindikation gilt ein weicher mediolateraler Bandscheibenvorfall mit passender Radikulopathie bei Versagen der konservativen Therapie.

  • Präoperative Abklärung mittels MRT, Röntgen + Röntgenfunktionsaufnahmen und ggf. CT notwendig.

  • Bei Beachtung der Indikationen und Kontraindikationen ist die zervikale Bandscheibenendoprothetik der Fusion mindestens ebenbürtig.

  • Degenerationen im Anschlusssegment können auch durch die Bandscheibenprothesenimplantation nicht verhindert werden.

  • Ein ungelöstes Problem ist das Auftreten von Spontanfusionen (heterotope Ossifikation Grad IV) im Behandlungsverlauf, wobei bisher kein negativer Einfluss auf das klinische Ergebnis nachweisbar war.

  • Die Auswahl der geeigneten Prothesengröße und die sorgfältige Implantationstechnik sind entscheidend für den Behandlungserfolg.

 
  • Literatur

  • 1 Lund T, Oxland TR. Adjacent level disk disease – is it really a fusion disease?. Orthop Clin North Am 2011; 42: 529-541 viii
  • 2 Goffin J, Geusens E, Vantomme N. et al. Long-term follow-up after interbody fusion of the cervical spine. J Spinal Disorders Tech 2004; 17: 79-85
  • 3 Fernstrom U. Arthroplasty with intercorporal endoprothesis in herniated disc and in painful disc. Acta Chir Scand Suppl 1966; 357: 154-159
  • 4 Reitz H, Joubert MJ. Intractable Headache And Cervico-Brachialgia Treated By Complete Replacement Of Cervical Intervertebral Discs With A Metal Prosthesis. S Afr Med J 1964; 38: 881-884
  • 5 Wang T, Wang H, Liu S. et al. Anterior cervical discectomy and fusion versus anterior cervical corpectomy and fusion in multilevel cervical spondylotic myelopathy. Medicine 2016; 95: e5437
  • 6 Joaquim AF, Riew KD. Multilevel cervical arthroplasty: current evidence. A systematic review. Neurosurg Focus 2017; 42: E4
  • 7 Chang H-C, Tu T-H, Chang H-K. et al. Hybrid Corpectomy and Disc Arthroplasty for Cervical Spondylotic Myelopathy Caused by Ossification of Posterior Longitudinal Ligament and Disc Herniation. World Neurosurg 2016; 95: 22-30
  • 8 Ji GY, Oh CH, Shin DA. et al. Artificial disk replacement combined with fusion versus 2-level fusion in cervical 2-level disk disease with a 5-year follow-up. Clin Spine Surg 2017; 30: E620-E627
  • 9 Hisey MS, Bae HW, Davis R. et al. Multi-center, prospective, randomized, controlled investigational device exemption clinical trial comparing Mobi-C Cervical Artificial Disc to anterior discectomy and fusion in the treatment of symptomatic degenerative disc disease in the cervical spine. Int J Spine Surg 2014; 8: 7
  • 10 Bin S, Xiangwang H, Sheng X. et al. Artificial cervical disk replacement for the treatment of adjacent segment disease after anterior cervical decompression and fusion. Clin Spine Surg 2017; 30: E587-E591
  • 11 Auerbach JD, Jones KJ, Fras CI. et al. The prevalence of indications and contraindications to cervical total disc replacement. Spine J 2008; 8: 711-716
  • 12 Xie L, Liu M, Ding F. et al. Cervical disc arthroplasty (CDA) versus anterior cervical discectomy and fusion (ACDF) in symptomatic cervical degenerative disc diseases (CDDDs): an updated meta-analysis of prospective randomized controlled trials (RCTs). Springerplus 2016; 5: 1188
  • 13 Scholz M, Schleicher P, Kandziora F. Verletzungen der subaxialen Halswirbelsäule. Orthop Unfallchir Up2date 2015; 10: 429-450
  • 14 Apfelbaum RI, Kriskovich MD, Haller JR. On the incidence, cause, and prevention of recurrent laryngeal nerve palsies during anterior cervical spine surgery. Spine 2000; 25: 2906-2912
  • 15 Fountas KN, Kapsalaki EZ, Nikolakakos LG. et al. Anterior Cervical Discectomy and Fusion Associated Complications. Spine 2007; 32: 2310-2317
  • 16 Yasumoto Y, Abe Y, Tsutsumi S. et al. [Rare complication of anterior spinal surgery: Horner syndrome]. No Shinkei Geka Neurol Surg 2008; 36: 911-914
  • 17 Ebraheim NA, Lu J, Yang H. et al. Vulnerability of the sympathetic trunk during the anterior approach to the lower cervical spine. Spine 2000; 25: 1603-1606
  • 18 Peng CW, Chou BT, Bendo JA. et al. Vertebral artery injury in cervical spine surgery: anatomical considerations, management, and preventive measures. Spine J 2009; 9: 70-76
  • 19 Burke JP, Gerszten PC, Welch WC. Iatrogenic vertebral artery injury during anterior cervical spine surgery. Spine J 2005; 5: 508-514
  • 20 Pompili A, Canitano S, Caroli F. et al. Asymptomatic esophageal perforation caused by late screw migration after anterior cervical plating: report of a case and review of relevant literature. Spine 2002; 27: E499-E502
  • 21 Vrouenraets BC, Been HD, Brouwer-Mladin R. et al. Esophageal perforation associated with cervical spine surgery: report of two cases and review of the literature. Dig Surg 2004; 21: 246-249
  • 22 Korovessis P, Repantis T, Vitsas V. et al. Cervical spondylodiscitis associated with oesophageal perforation: a rare complication after anterior cervical fusion. Eur J Orthop Surg Traumatol 2013; 23 (Suppl. 02) S159-S163
  • 23 Bertalanffy H, Eggert HR. Complications of anterior cervical discectomy without fusion in 450 consecutive patients. Acta Neurochir (Wien) 1989; 99: 41-50
  • 24 Park J-B, Chang H, Yeom JS. et al. Revision surgeries following artificial disc replacement of cervical spine. Acta Orthop Traumatol Turc 2016; 50: 610-618
  • 25 Christiano LD, Goldstein IM. Late prevertebral abscess after anterior cervical fusion. Spine 2011; 36: E798-802
  • 26 Nandyala SV, Marquez-Lara A, Fineberg SJ. et al. Comparison of revision surgeries for one- to two-level cervical TDR and ACDF from 2002 to 2011. Spine J 2014; 14: 2841-2846
  • 27 Cho H-J, Shin M-H, Huh J-W. et al. Heterotopic ossification following cervical total disc replacement: iatrogenic or constitutional?. Korean J Spine 2012; 9: 209-214
  • 28 Mehren C, Suchomel P, Grochulla F. et al. Heterotopic ossification in total cervical artificial disc replacement. Spine 2006; 31: 2802-2806
  • 29 McAfee PC, Cunningham BW, Devine J. et al. Classification of heterotopic ossification (HO) in artificial disk replacement. J Spinal Disorders Tech 2003; 16: 384-389
  • 30 Chen J, Wang X, Bai W. et al. Prevalence of heterotopic ossification after cervical total disc arthroplasty: a meta-analysis. Eur Spine J 2011; 21: 674-680
  • 31 Boselie TFM, Willems PC, van Mameren H. et al. Arthroplasty Versus Fusion in Single-Level Cervical Degenerative Disc Disease. Spine 2013; 38: E1096-E1107
  • 32 Ren C, Song Y, Xue Y. et al. Mid- to long-term outcomes after cervical disc arthroplasty compared with anterior discectomy and fusion: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Eur Spine J 2014; 23: 1115-1123
  • 33 Park C-K, Ryu K-S. Are Controversial Issues in Cervical Total Disc Replacement Resolved or Unresolved? A Review of Literature and Recent Updates . Asian Spine J 2018; 12: 178-192
  • 34 Alvin MD, Abbott EE, Lubelski D. et al. Cervical arthroplasty: a critical review of the literature. Spine J 2014; 14: 2231-2245
  • 35 Verma K, Gandhi SD, Maltenfort M. et al. Rate of adjacent segment disease in cervical disc arthroplasty versus single-level fusion: meta-analysis of prospective studies. Spine 2013; 38: 2253-2257