Summary
The thrombotic-thrombocytopenic purpura (TTP) is an acute, life-threatening disease,
characterised by enhanced platelet aggregation, disturbed microcirculation and organ
dysfunction. With the currently available treatment (plasma exchange, infusions, corticosteroids)
mortality ist still as high as 10–15 %. Recent, pathophysiology-based developments
may improve the outcome. The most promising candidates for future treatment of TTP
are: rituximab for termination of the autoimmune process, caplacizumab for prevention
of platelet-VWF-interaction, and recombinant ADAMTS13 for replacement of the inhibited
or missing enzyme.
Zusammenfassung
Die thrombotisch-thrombozytopenische Purpura (TTP) ist eine akute, lebensbedrohliche
Erkrankung, bei der durch eine vermehrte Thrombozytenaggregation die Mikrozirkulation
und Organfunktion gestört ist. Mit den zur Zeit verfügbaren Behandlungsoptionen (Plasma-Austausch,
Plasma-Infusionen, Steroide) liegt die Mortalität immer noch bei 10–15 %. Neuere Pathophysiologie-basierte
Entwicklungen könnten die Überlebensrate verbessern. Die vielversprechendsten Kandidaten
für die zukünftige Behandlung der TTP sind: Rituximab zur Beendigung des Autoimmunprozesses,
Caplazizumab zur Verhinderung der Thrombozyten-VWF-Interaktion und rekombinantes ADAMTS13
zur Zufuhr des blockierten oder fehlenden Enzyms.
Keywords
Thrombotic-thrombocytopenic purpura - ADAMTS13 - von Willebrand factor - therapy
Schlüsselwörter
Thrombotisch-thrmbozytopenische Purpura - ADAMTS13 - von-Willebrand-Faktor - Therapie