Zusammenfassung
Entzündliche rheumatische Erkrankungen können zu einer Destruktion der Fingergrundgelenke
mit erheblicher Beeinträchtigung der Greiffunktionen führen. Die Indikation zur Synovialektomie
stellt sich heute, aufgrund der verbesserten und anfangs gut wirksamen medikamentösen
Basistherapie, meist erst in den Spätstadien der Erkrankung. Das allgemein gängige
Verfahren in diesen Spätstadien besteht, neben der Synovialektomie, im prothetischen
Gelenkersatz, da es in vielen Fällen bereits zur Destruktion der Grundgelenke gekommen
ist. Im Gegensatz dazu ist für uns das Standardverfahren die Synovialektomie der Grundgelenke
mit Rekonstruktion der radialen Seitenbänder. Wir führen diesen Eingriff auch bei
fortgeschrittener Gelenkdestruktion bis hin zur palmaren Subluxation durch. In unserer
Nachuntersuchung werden die Langzeitergebnisse dieses Verfahrens nach durchschnittlich
55 Monaten an 347 operierten Gelenken dargestellt. Hierbei kommt es zu einem Bewegungsverlust
von 17 Grad, zu einer Verbesserung der Ulnardeviation von 18 Grad und in 71 % zu stabilen
Seitenbandverhältnissen. Die Langzeitergebnisse sind konstant. Bei erneuter Synovialitis
oder Bandschwäche sind alle Verfahren der Auto- und Alloarthroplastiken als Rezidiveingriff
problemlos durchführbar.
Abstract
Rheumatoid arthritis may lead to destruction of MP joints and severe alteration of
grip and other hand functions. Due to the improvement in medical treatment, synovialectomy
of the MP joints is necessary only in late stages. Most centres prefer alloarthroplasties
in late stages, as erosion of the cartilage and loosening of the ligaments have already
led to destruction of the MP joints and destabilization of grip functions. We do not
use alloarthroplasties as our first choice, but pay special attention to the reconstruction
of the radial collateral ligaments. Therefore, the elongated radial ligaments are
detached near their origin after synovialectomy of the dorsal aspects of the MP joint.
After detachment of the radial ligament, the palmar aspects can be cleaned easily.
The radial collateral ligaments are shortened and reinserted dorsally to gain slight
supination. This study shows the long-term results of our patients. In a period of
ten years, 74 patients (87 hands, 347 MP joints) were reexamined after an average
of 55 months postoperatively. The loss of active motion was 18 degrees and ulnar deviation
could be reduced from 25 degrees to 7 degrees. 71 % of the joints showed stable ligaments,
14 % loose, 15 % unstable ligaments. We saw recurrence of synovialitis in 18 % (10
% mild, 7 % significant, 1 % severe). Radiographs showed amelioration in 14 % of cases
and deterioration in 39 %. There was no correlation between active range of motion,
synovialitis and X-rays. Results were constant when compared with exams before and
five years after surgery. Our investigation shows good and stable results, which can
be easily compared with the outcome of other studies after alloarthroplasty. The main
advantage in our procedure is the easy access to all parts of the MP joint, which
allows complete synovialectomy. By shortening and reinserting the elongated radial
collateral ligament, we achieve a mild supination and amelioration of grip strength.
The results are constant in long terms. In case of recurrent synovialitis or loosening
of the ligaments any other type of auto- and alloarthroplasties can still be performed.
Schlüsselwörter
Rheumatoide Arthritis - Fingergrundgelenke - Synovialektomie - Rekonstruktion der
radialen Seitenbänder
Key words
Rheumatoid arthritis - MP joints - synovialectomy - soft tissue reconstruction - reconstruction
of the radial collateral ligament
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1 Nach einem Vortrag auf dem 44. Symposium der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft
für Handchirurgie und GEM, Groupe pour l'Étude de la Main. Stuttgart, 23. bis 25.
Oktober 2003
Dr. med. Kunti Das Gupta
Klinik für Plastische, Hand- und Wiederherstellungschirurgie Klinikum Hannover Oststadt
Podbielskistraße 380
30659 Hannover
eMail: K.DasGupta@web.de