Laparoscopic surgery of rectal cancer. Oncological radicality and late results
Summary
The rectal cancer is one of the big challenges for laparoscopic surgery. From August
1993 to October 1999, at our hospital 108 rectal cancers including all UICC stages
were laparoscopically operated on, 83 cases of them with curative intention. 77 %
of the carcinomas were situated in the middle or lower rectal third. A rectal amputation
was performed in 13 % of the cases, a continuity resection in 87 %. All valid histopathological
quality criteria were fulfilled: en bloc resection, total mesorectal excision, distal
tumor free resection edge, and truncal dissection of the lower mesenteric artery.
25 lymph nodes per specimen were histopathologically described on average. All preparations
of curative operations were assessed as R0 resections. In a median follow up of 30
months we saw locoregional recurrences in 1.2 % and a recurrence-free survival in
90 %. In a subpopulation with 4 years follow up, the rate of local recurrences was
2 %, and the recurrence-free survival 85.7 %. The value of multimodal therapy concepts
in total mesorectal excision cannot be assessed at present yet. Laparoscopic rectal
surgery is a very effective treatment option for rectal cancer, but it should be practised
only in specialized centres.
Zusammenfassung
Das Rektumkarzinom ist eine der großen Herausforderungen auch der laparoskopischen
Chirurgie. In dem Zeitraum von August 1993 bis Oktober 1999 wurden in der chirurgischen
Klinik des Klinikum Buch 108 Rektumkarzinome aller UICC-Stadien operiert, darunter
83 in kurativer Intention. 77 % der Karzinome befanden sich im mittleren und unteren
Rektumdrittel. Eine Rektumamputation erfolgte in 13 %, eine Kontinuitätsresektion
in 87 %. Alle geltenden Qualitätskriterien - en bloc-Resektion, totale mesorektale
Exzision, tumorfreier distaler Resektionsrand und trunkuläre Absetzung der Stammarterie
-, wurden erfüllt. Histopathologisch wurden durchschnittlich 25 Lymphknoten erkannt
und in allen Resektaten bei kurativem Vorgehen eine R0-Resektion bestätigt. Bei einem
medianen Follow-up von 30 Monaten fand sich in 1,2 % ein lokoregionäres Rezidiv und
ein rezidivfreies Überleben in 90 %. In einer Subpopulation mit durchschnittlicher
4-Jahresbeobachtung betrug die Lokalrezidivrate 2 % und das rezidivfreie Überleben
85,7 %. Die Bedeutung multimodaler Therapieansätze bei totaler Mesorektumexzision
bleibt vorerst ungeklärt. Die laparoskopische Rektumchirurgie ist in spezialisierten
Zentren eine hocheffektive Behandlungsmethode des Rektumkarzinoms.
Key words
Laparoscopy - rectal surgery - rectal cancer - late results
Schlüsselwörter
Laparoskopie - Rektumchirurgie - Rektumkarzinom - Spätergebnisse
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Dr. E. Bärlehner
Chirurgische Klinik Klinikum Berlin-Buch
Hobrechtsfelder Chaussee 100
D-13125 Berlin