Summary
Vascularized allotransplantation of knee joints under immunosuppression is a novel
approach in orthopedic surgery. During the postoperative course immunosuppressive
management depends on perfusion and viability of the graft. Aim: Evaluation of different
diagnostic tools in regard to their usefulness and reliability to provide information
about microvascularity and viability of vascularized knee joint allografts. Methods:
Four patients with allogenic knee joint transplants were studied up to 26 months after
transplantation with 3-phase bone scans and SPECT. The results were compared with
duplex sonography, angiography, and histology. Results: Two cases without complications
were characterized by adequate perfusion in duplex sonography, angiography and early
bone scans. Late bone scans demonstrated increased bone metabolism of the transplant.
Corresponding biopsy revealed viable bone cells. In one case with partial thrombosis
and one case with complete thrombosis of the transplant vessels rapidly decreasing
or missing perfusion was detected by duplex sonography, angiography, and bloodpool
scintigraphy. Late bone scans showed reduced or absent bone metabolism. Biopsy demonstrated
necrotic bone tissue. Due to the advantage of a tomographic technique SPECT allowed
a more reliable assessment of graft viability as compared to planar imaging. Conclusion:
Our findings confirm bone scintigraphy as a valuable diagnostic tool in patients with
allogenic vascularized knee joint transplants. In contrast to other diagnostic approaches,
scintigraphy provides reliable information on both viability and perfusion of the
transplant within a single noninvasive clinical investigation.
Zusammenfassung
Die gefäßgestielte allogene Kniegelenktransplantation stellt eine neue Form des Kniegelenkersatzes
in der orthopädischen Chirurgie dar. Postoperativ wird das immunsuppressive Management
von der Perfusion und Vitalität des Transplantates entscheidend mitbestimmt. Ziel:
Prüfung verschiedener Methoden bezüglich ihrer Eignung, die vaskuläre Situation und
Vitalität derartiger Transplantate zu beurteilen. Methode: Bei 4 Patienten mit einem
gefäßgestielten allogenen Kniegelenktransplantat wurden bis zu 26 Monate postoperativ
3-Pha-sen-Skelettszintigramme ergänzt durch SPECT mit den Ergebnissen von Angiographie,
Duplexsonographie und Histologie verglichen. Ergebnisse: Zwei Patienten mit komplikationslosem
Verlauf zeigten in allen Verfahren eine regelrechte Transplantatdurchblutung. Ein
erhöhter Knochenstoffwechsel des Transplantates als Hinweis für vitales Knochengewebe
wurde mittels Biopsie bestätigt. Dagegen zeigte sich bei Thrombose (n = 1) oder Abstoßung
(n = 1) eine verminderte bis fehlende Perfusion im Frühscan, bestätigt durch Duplexsonographie,
Angiographie und Biopsie. In diesen Fällen wies ein reduzierter oder fehlender Knochenstoffwechsel
auf eine fehlende Vitalität des Transplantates hin, die bioptisch bestätigt wurde.
Aufgrund der überlagerungsfreien Darstellung hatte SPECT gegenüber planaren Bildern
eine höhere Aussagekraft hinsichtlich der Vitalitätsbeurteilung des Transplantats.
Schlussfolgerung: Die 3-Phasen-Skelettszintigraphie kombiniert mit SPECT ist ein empfehlenswertes
nicht-invasives Verfahren zur Verlaufskontrolle bei der gefäßgestielten allogenen
Kniegelenktransplantation. Im Vergleich zu den alternativen Methoden bietet es die
Möglichkeit, Durchblutung und Vitalität des Transplantats in einer einzigen Untersuchung
zu beurteilen.
Keywords
Bone scintigraphy - vascularized bone graft - allogenic knee joint transplantation
- viability - microcirculation
Schlüsselwörter
Szintigraphie - gefäßgestieltes Knochentransplantat - allogenes Kniegelenkstranplantat
- Vitalität - Mikrozirkulation