Summary
Aim: During the past decade stress-echocardiography has gained increasing popularity
for detection of myocardial ischemia in patients with coronary artery disease. However,
about 10% to 15% of the patients submitted for stress-echocardiography do not have
an adequate acoustic window. The purpose of this study was to compare high-dose dobutamine-stress
magnetic resonance imaging (dobutami-ne-MRI) with dipyridamole-Tl-201-SPECT (dipyridamole-SPECT)
as alternative strategies for detection of myocardial ischemia in patients with inadequate
image quality by stress-echocardiography. Patients and Methods: Of 296 patients which
were consecutively submitted to stress-echocardiography 45 patients (15%) had two
or more segments that could not be evaluated according to the 16-seg-ment-model of
the American Society of Echocardiography. They underwent dobutamine-MRI and dipyridamole-SPECT
studies, which were evaluated using a 28-segment modeli. Myocardial segments were
attributed to perfusion territories of the coronary arteries. The results of ischemia
detection were compared to the results of coronary angiography (stenosis >50%.) Results:
In comparison to coronary angiography dobutamine-MRI yielded a sensitivity of 87%,
a specificity of 86%, a positive predictive value of 93%, a negative predictive value
of 75% and a diagnostic accuracy of 86%. Eor dipyridamole-SPECT results were 90%,
86%, 93%, 80% and 89%, respectively. These values were not significantly different.
Conclusions: In patients not suitable for stress-echocardiography, both dobutamine-MRI
and dipyridamole-SPECT are reliable strategies for detection of myocardial ischemia.
Selection is dependent on the patient criteria, technical considerations, local logistics
and experience of the observer.
Zusammenfassung
Ziel: Die Stress-Echokardiographie hat zunehmende Verbreitung zur Ischämiediagnostik
bei Patienten mit koronarer Herzerkrankung (KHK) gefunden. 10 bis 15% der Patienten,
die einer Stress-Echokardiographie zugeführt werden, haben jedoch ein unzureichendes
Schallfenster. Deshalb sollten Dobutamin-Stress-Magnetresonanztomogra-phie (Dobutamin«
und Dipyridamol-TI-201-SPECT (Dipyridamol-SPECT) als alternative Strategien der Ischämiediagnostik
verglichen werden. Patienten und Methoden: Von 296 konsekutiven Patienten, die einer
Stress-Echokardiographie zugeführt wurden, waren bei 45 Patienten (15%) mindestens
zwei Wandsegmente nach dem 16-Segment-Modell der American Society of Echocardiography
nicht beurteilbar. Sie wurden einer Dobutamin-MRT und einer Dipyridamol-SPECT zugeführt
und zum Vergleich nach einem 28-Segment-Modell ausgewertet. Die Myokardseg-mente wurden
den Versorgungsgebieten der Koronargefäße zugeordnet und die Ergebnisse der Ischämiediagnostik
mit denen der Koronarangiographie (Stenose >50%) verglichen. Ergebnisse: Im Vergleich
zur Koronarangiographie ergab sich für die Dobutamin-MRT eine Sensilivität von 87%,
eine Spezifität von 86%, ein positiver Vorhersagewert von 93%, ein negativer Vorhersagewert
von 75% und eine diagnostische Genauigkeit von 86%. Für die Dipyridamol-SPECT betrugen
die jeweiligen Werte 90%, 86%, 93%, 80% und 89%. Diese Werte zeigten keinen signifikanten
Unterschied. Schlussfolgerungen: Bei Patienten mit schlechten echokardiographischen
Schallbedingungen sind Dobutamin-MRT und Dipyridamol-SPECT geeignete Verfahren zur
Ischämiediagnostik. Die Auswahl ist vom Patienten, von technischen Faktoren, der örtlichen
Logistik und der Erfahrung des Untersuchers abhängig.
Keywords Coronary artery disease - stress-echocardiography - magnetic resonance imaging - myocardial
scintigraphy - T1-201 -SPECT - pharmacological stress testing
Schlüsselwörter Koronare Herzerkrankung (KHK) - Stress-Echokardio-graphie - Magnetresonanztomographie
- Myokardszintigraphie - T1-201-SPECT - pharmakologische Stressuntersuchungen