Z Geburtshilfe Neonatol 2012; 216(01): 22-26
DOI: 10.1055/s-0031-1298028
Original Paper
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

On Weight Gain during Pregnancy: Relationships between Weight Gain during Pregnancy, Duration of Pregnancy and the Somatic Classification of Neonates

Zur Gewichtszunahme während der Schwangerschaft: Beziehungen zwischen der Gewichtszunahme während der Schwangerschaft, Schwangerschaftsdauer und der somatischen Klassifikation der Neugeborenen

Authors

  • M. Mewitz

    1   Department of Obstetrics and Perinatal Medicine, Diakoniekrankenhaus Friederikenstift, Hannover, Germany
  • M. Voigt

    2   German Center for Growth, Development and Health Encouragement during Childhood and Youth, Berlin, Germany
  • R. L. Schild

    1   Department of Obstetrics and Perinatal Medicine, Diakoniekrankenhaus Friederikenstift, Hannover, Germany
  • W. Straube

    3   Rostock, Germany
  • F. Guthmann

    4   Department of Neonatology, Charité University Medical Center Berlin, Germany
  • S. Straube

    5   Department of Occupational, Social and Environmental Medicine, University Medical Center Göttingen, Germany
Further Information

Publication History

received 20 September 2011

accepted after revision 13 December 2011

Publication Date:
13 February 2012 (online)

Abstract

Background:

Weight gain during pregnancy is an important parameter that is related to a number of perinatal outcomes. We aimed to analyse the relationships between weight gain during pregnancy, duration of pregnancy, and the somatic classification of the neonates as small, appropriate, or large for gestational age (SGA, AGA, LGA).

Material and Methods:

Data were from the German perinatal survey of 1995–2000 (more than 2.2 million singleton pregnancies). We classified all neonates with a birth weight below the 10th population percentile as SGA, those with a birth weight above the 90th percentile as LGA, and all others were AGA. Duration of pregnancy (categorised as ≤36, 37–41, or ≥42 completed weeks of gestation) and the percentages of SGA, AGA, and LGA neonates were analysed according to maternal weight gain in 1-kg-steps.

Results:

Small weight gain was associated with higher rates of preterm birth, i. e. birth after ≤36 completed weeks of gestation (preterm birth rates >10% for women who gained <9 kg). SGA rates were greater for low weight gain values and LGA rates were greater for high weight gain values. For weight gains < 12 kg, SGA rates were always > 10%. For weight gains > 14 kg LGA rates were always > 10% reaching LGA rates > 25% for weight gains in the range 33–35 kg.

Conclusions:

Weight gain during pregnancy may be of use as a predictor of perinatal outcomes such as the somatic classification of neonates. Further analyses taking account of factors influencing the weight gain during pregnancy are warranted.

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung:

Die Gewichtszunahme während der Schwangerschaft ist ein wichtiger Parameter, der zu vielen perinatalen Outcomes in Beziehung steht. Ziel dieser Arbeit war eine Analyse der Beziehungen zwischen der Gewichtszunahme während der Schwangerschaft, der Schwangerschaftsdauer und der somatischen Klassifikation der Neugeborenen als „small“, „appropriate“ oder „large for gestational age“ (SGA, AGA, LGA).

Material und Methodik:

Die Daten entstammen der deutschen Perinatalerhebung der Jahre 1995–2000 (mehr als 2,2 Millionen Einlingsschwangerschaften). Alle Neugeborenen mit einem Geburtsgewicht unter der 10. Populationsperzentile wurden als SGA, diejenigen mit einem Geburtsgewicht über der 90. Perzentile als LGA und alle anderen als AGA klassifiziert. Schwangerschaftsdauer (kategorisiert als ≤ 36, 37–41 oder ≥ 42 vollendete Schwangerschaftswochen) und die Prozentanteile von SGA-, AGA- und LGA-Neugeborenen wurden in Abhängigkeit von der mütterlichen Gewichtszunahme in 1-kg-Schritten untersucht.

Ergebnisse:

Geringe Gewichtszunahme ging mit höheren Frühgeborenenraten, d. h. Geburten nach ≤ 36 vollendeten Schwangerschaftswochen, einher (Frühgeborenenraten > 10% für Frauen, die < 9 kg zunahmen). SGA-Raten waren bei geringer Gewichtszunahme und LGA-Raten bei hoher Gewichtszunahme größer. Für Werte der Gewichtszunahme < 12 kg lagen die SGA-Raten stets > 10%. Für Werte der Gewichtszunahme > 14 kg lagen die LGA-Raten stets > 10% bis zu LGA-Raten > 25% für den Gewichtszunahmebereich 33–35 kg.

Schlussfolgerungen:

Die Gewichtszunahme während der Schwangerschaft kann bei der Vorhersage von perinatalen Outcomes wie der somatischen Klassifikation der Neugeborenen nützlich sein. Weitere Untersuchungen dieser Beziehungen, auch unter Berücksichtigung von Faktoren, die die Gewichtszunahme beeinflussen, sind nötig.