RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0028-1109446
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Onyx (Ethylen-Vinyl-Alkohol-Kopolymer) – Ein neuer Anwendungsbereich in der endovaskulären Behandlung akuter peripherer Blutungen
Onyx (Ethylene-Vinyl-Alcohol-Copolymer) – A Novel Approach to the Endovascular Treatment of Acute BleedingPublikationsverlauf
eingereicht: 5.7.2008
angenommen: 31.3.2009
Publikationsdatum:
02. Juli 2009 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Ziel dieser retrospektiven Studie war die Evaluation der Eignung und Effizienz von Onyx als Embolisat für die Stillung unkontrollierbarer arterieller peripherer Blutungen. Material und Methoden: Zwischen Oktober 2003 und Februar 2007 wurden in unserer Klinik 14 Patienten mit einer akuten peripheren arteriellen Blutung mit Onyx endovaskulär embolisiert. Blutungsursachen waren iatrogene Gefäßverletzungen (6 Patienten), neoplastische/entzündliche Arrosionsblutungen (5 Patienten) und traumatische Gefäßläsionen (3 Patienten). Die Blutungen waren im Becken (5 Patienten), in der Leber (3 Patienten), im Retroperitonealraum (2 Patienten), im Thorax (2 Patienten), im Pankreas (1 Patient) und im Oberschenkel (1 Patient) lokalisiert. Es wurden die Anzahl der embolisierten Gefäßabschnitte, die Menge und Viskosität des verwendeten Embolisats (Onyx) sowie die Anzahl zusätzlich verwendeter Coils, der technische und klinische Erfolg und die Embolisationszeit bestimmt. Weiterhin wurden interventionsbedingte Komplikationen, Nachblutungen während der gesamten stationären Behandlung und der endgültige Therapieerfolg dokumentiert. Ergebnisse: Bei 14 Patienten wurden insgesamt 15 Gefäßabschnitte mit durchschnittlich 1,3 ± 0,8 ml Onyx selektiv embolisiert. In sechs Fällen (42,9 %) erfolgte die Embolisation in Kombination mit Coils. Die mittlere Embolisationszeit betrug nach Platzierung des Mikrokatheters 24,9 ± 12,6 Minuten. Bei 13 von 14 Patienten (92,8 %) war die Embolisation primär technisch erfolgreich. Bei einem Patienten konnte die Blutung erst in einer zweiten Intervention erfolgreich mit Onyx embolisiert werden, nachdem ein kleiner Gefäßast während der ersten Intervention verletzt wurde. Bei keinem Patienten kam es während des stationären Aufenthaltes zu einer Nachblutung aus den embolisierten Gefäßen. Sechs Patienten (42,9 %) verstarben zwischen dem 1. und 38. Tag nach Embolisation. Todesursachen waren Multiorganversagen (2 Patienten), hypoxischer Hirnschaden (2 Patienten), Sepsis (1 Patient) und fortgeschrittenes Tumorleiden (1 Patient). Schlussfolgerung: Periphere Blutungsembolisationen mit Onyx zeigen eine hohe technische und klinische Erfolgsrate und lassen sich aufgrund der Materialeigenschaften sehr schnell und komplikationsarm durchführen.
Abstract
Purpose: The purpose of our retrospective study was to determine the feasibility and efficacy of the endovascular embolization of peripheral acute arterial hemorrhage using Onyx. Materials and Methods: Between October 2003 and February 2007, 14 patients with acute arterial bleeding underwent percutaneous arterial embolization using Onyx. Bleeding was caused by iatrogenic vessel injury (6 patients), malignancy/inflammation (5 patients) and trauma (3 patients). Hematomas were located in the pelvis (5 patients), followed by liver (3 patients), retroperitoneal space (2 patients), thorax (2 patients), pancreas (1 patient), and thigh (1 patient). The number of embolized arteries, the volume and viscosity of embolic agent (Onyx), the number of additionally used coils, the embolization time, and the technical and clinical outcome were documented. Procedure-related complications, recurrent bleeding during hospital stay and outcome were recorded. Results: In 14 patients selective endovascular embolization of 15 arteries was performed. The average volume of injected Onyx was 1.3 ± 0.8 ml. In 6 cases (42.9 %) Onyx was used in conjunction with coils. The average time between the correct placement of microcatheter and complete embolization was 24.9 ± 12.6 minutes. In 13 of 14 patients (92.8 %), embolization was technically successful. In one case, procedure-related complications occurred and embolization was performed in a second session a day later. After technically successful embolization, no recurrent bleeding occurred during hospitalization. Out of 14 patients, six (42.9 %) died 1 – 38 days after technically successful embolization due to multiple organ failure (2 patients), hypoxic brain injury (2 patients), septic shock (1 patient) or malignancy-associated death (1 patient). Conclusion: We conclude that transcatheter embolization with the new liquid embolic agent Onyx is technically feasible and effective in patients with acute arterial hemorrhage.
Key words
embolization - hemorrhage - Onyx
Literatur
- 1
Parodi J C, Schonholz C, Ferreira L M. et al .
Endovascular stent-graft treatment of traumatic arterial lesions.
Ann Vasc Surg.
1999;
13
121-129
Reference Ris Wihthout Link
- 2
Kickuth R, Anderson S, Kocovic L. et al .
Endovascular treatment of arterial injury as an uncommon complication after orthopedic
surgery.
J Vasc Interv Radiol.
2006;
17
791-799
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Ulmar B, Aschoff A J, Orend K H. et al .
Minimally invasive intervention for acute bleeding from a pseudoaneurysm after revision
hip arthroplasty.
Acta Orthop Belg.
2004;
70
361-364
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Heiss P, Bachthaler M, Hamer O W. et al .
Delayed visceral arterial hemorrhage following Whipple’s procedure: minimally invasive
treatment with covered stents.
Ann Surg Oncol.
2008;
15
824-832
Reference Ris Wihthout Link
- 5
Lund J M, Clarke J M, Cockburn J F.
Medial circumflex femoral artery pseudoaneurysm following total hip replacement treated
by coil embolisation.
Eur J Vasc Endovasc Surg.
2002;
24
182-183
Reference Ris Wihthout Link
- 6
Kish J W, Katz M D, Marx M V. et al .
N-butyl cyanoacrylate embolization for control of acute arterial hemorrhage.
J Vasc Interv Radiol.
2004;
15
689-695
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Jae H J, Chung J W, Jung A Y. et al .
Transcatheter arterial embolization of nonvariceal upper gastrointestinal bleeding
with N-butyl cyanoacrylate.
Korean J Radiol.
2007;
8
48-56
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Mavili E, Donmez H, Ozcan N. et al .
Endovascular treatment of lower limb penetrating arterial traumas.
Cardiovasc Intervent Radiol.
2007;
30
1124-1129
Reference Ris Wihthout Link
- 9
Yamakado K, Nakatsuka A, Tanaka N. et al .
Transcatheter arterial embolization of ruptured pseudoaneurysms with coils and n-butyl
cyanoacrylate.
J Vasc Interv Radiol.
2000;
11
66-72
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Hahnel S, Stippich C, Hartmann M. et al .
Kraniale und zervikale arterielle Gefäßverletzungen: Bildgebung und Therapie.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
119-129
Reference Ris Wihthout Link
- 11
Uhl M, Euringer W, Makowiec F. et al .
Partielle Pfortaderembolisation als Vorbereitung zur ausgedehnten Leberteilresektion:
eine interdisziplinäre Herausforderung.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
31-37
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Eriksson L G, Mulic-Lutvica A, Jangland L. et al .
Massive postpartum hemorrhage treated with transcatheter arterial embolization: technical
aspects and long-term effects on fertility and menstrual cycle.
Acta Radiol.
2007;
48
635-642
Reference Ris Wihthout Link
- 13
Weber W, Kis B, Siekmann R. et al .
Endovascular treatment of intracranial arteriovenous malformations with onyx: technical
aspects.
Am J Neuroradiol.
2007;
28
371-377
Reference Ris Wihthout Link
- 14
van Rooij W J, Sluzewski M, Beute G N.
Brain AVM embolization with Onyx.
Am J Neuroradiol.
2007;
28
172-177; discussion 178
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Mounayer C, Hammami N, Piotin M. et al .
Nidal embolization of brain arteriovenous malformations using Onyx in 94 patients.
Am J Neuroradiol.
2007;
28
518-523
Reference Ris Wihthout Link
- 16
Cekirge H S, Saatci I, Ozturk M H. et al .
Late angiographic and clinical follow-up results of 100 consecutive aneurysms treated
with Onyx reconstruction: largest single-center experience.
Neuroradiology.
2006;
48
113-126
Reference Ris Wihthout Link
- 17
Weber W, Siekmann R, Kis B. et al .
Treatment and follow-up of 22 unruptured wide-necked intracranial aneurysms of the
internal carotid artery with Onyx HD 500.
Am J Neuroradiol.
2005;
26
1909-1915
Reference Ris Wihthout Link
- 18
Molyneux A J, Cekirge S, Saatci I. et al .
Cerebral Aneurysm Multicenter European Onyx (CAMEO) trial: results of a prospective
observational study in 20 European centers.
Am J Neuroradiol.
2004;
25
39-51
Reference Ris Wihthout Link
- 19
Mawad M E, Cekirge S, Ciceri E. et al .
Endovascular treatment of giant and large intracranial aneurysms by using a combination
of stent placement and liquid polymer injection.
J Neurosurg.
2002;
96
474-482
Reference Ris Wihthout Link
- 20
Vanninen R L, Manninen I.
Onyx, a new liquid embolic material for peripheral interventions: preliminary experience
in aneurysm, pseudoaneurysm, and pulmonary arteriovenous malformation embolization.
Cardiovasc Intervent Radiol.
2007;
30
196-200
Reference Ris Wihthout Link
- 21
Martin M L, Dolmatch B L, Fry P D. et al .
Treatment of type II endoleaks with Onyx.
J Vasc Interv Radiol.
2001;
12
629-632
Reference Ris Wihthout Link
- 22
Ling A J, Pathak R, Garbowski M. et al .
Treatment of a large type II endoleak via extraperitoneal dissection and embolization
of a collateral vessel using ethylene vinyl alcohol copolymer (Onyx).
J Vasc Interv Radiol.
2007;
18
659-662
Reference Ris Wihthout Link
- 23
Cantasdemir M, Kantarci F, Mihmanli I. et al .
Embolization of profunda femoris artery branch pseudoaneurysms with ethylene vinyl
alcohol copolymer (onyx).
J Vasc Interv Radiol.
2002;
13
725-728
Reference Ris Wihthout Link
- 24
Chaloupka J C, Huddle D C, Alderman J. et al .
A reexamination of the angiotoxicity of superselective injection of DMSO in the swine
rete embolization model.
Am J Neuroradiol.
1999;
20
401-410
Reference Ris Wihthout Link
- 25
Murayama Y, Vinuela F, Ulhoa A. et al .
Nonadhesive liquid embolic agent for cerebral arteriovenous malformations: preliminary
histopathological studies in swine rete mirabile.
Neurosurgery.
1998;
43
1164-1175
Reference Ris Wihthout Link
- 26
Agolini S F, Shah K, Jaffe J. et al .
Arterial embolization is a rapid and effective technique for controlling pelvic fracture
hemorrhage.
J Trauma.
1997;
43
395-399
Reference Ris Wihthout Link
- 27
Stoesslein F, Ditscherlein G, Romaniuk P A.
Experimental studies on new liquid embolization mixtures (histoacryl-lipiodol, histoacryl-panthopaque).
Cardiovasc Intervent Radiol.
1982;
5
264-267
Reference Ris Wihthout Link
- 28
Chaloupka J C, Vinuela F, Vinters H V. et al .
Technical feasibility and histopathologic studies of ethylene vinyl copolymer (EVAL)
using a swine endovascular embolization model.
Am J Neuroradiol.
1994;
15
1107-1115
Reference Ris Wihthout Link
- 29
Akin E D, Perkins E, Ross I B.
Surgical handling characteristics of an ethylene vinyl alcohol copolymer compared
with N-butyl cyanoacrylate used for embolization of vessels in an arteriovenous malformation
resection model in swine.
J Neurosurg.
2003;
98
366-370
Reference Ris Wihthout Link
- 30
Gorich J, Brambs H J, Allmenroder C. et al .
Zum Stellenwert der Embolisationsbehandlung bei akuten Blutungen.
Fortschr Röntgenstr.
1993;
159
379-387
Reference Ris Wihthout Link
- 31
Kramer S C, Gorich J, Rilinger N. et al .
Embolization for gastrointestinal hemorrhages.
Eur Radiol.
2000;
10
802-805
Reference Ris Wihthout Link
- 32
Remonda L, Schroth G, Caversaccio M. et al .
Endovascular treatment of acute and subacute hemorrhage in the head and neck.
Arch Otolaryngol Head Neck Surg.
2000;
126
1255-1262
Reference Ris Wihthout Link
Dr. René Müller-Wille
Institut für Röntgendiagnostik, Universitätsklinikum Regensburg
Franz-Josef-Strauß-Allee 11
93042 Regensburg
Telefon: + + 49/9 41/9 44 74 01
Fax: + + 49/9 41/9 44 74 02
eMail: mwrene@web.de