Dtsch Med Wochenschr 2000; 125(47): 1424-1428
DOI: 10.1055/s-2000-8492
Originalien
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Dresdner Nabelschnurblutbank

Erfahrungen der Nabelschnurblutbank in Dresden, unterstützt durch die Deutsche KnochenmarkspenderdateiR. Ordemann1 , K. Petzold 1 , K. Hölig2 , B. Schaffer1 , M. Freude 3 , S. Mauersberger4 , G. Ehninger1
  • 1Medizinische Klinik und Poliklinik I und
  • 2Transfusionsmedizin des Universitätsklinikums Carl Gustav Carus Dresden
  • 3St. Joseph Krankenhaus, Berlin
  • 4Deutsche Knochenmarkspenderdatei (DKMS), Tübingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Grundproblematik: Die allogene Transplantation von Blutstammzellen aus Knochenmark und peripherem Blut stellt die Therapie der Wahl für eine Reihe von malignen Hämoblastosen, Anämieformen sowie angeborenen Immundefekten dar. Als neue wertvolle Quelle hämatopoetischer Stammzellen rückt das Nabelschnurblut zunehmend in das Interesse der Öffentlichkeit. Über 1500 verwandte und unverwandte Nabelschnurbluttransplantationen sind bereits weltweit durchgeführt worden. Besonders für pädiatrische Patienten, die keinen HLA-identen Spender für eine Blutstammzelltransplantation finden, kann Nabelschnurblut eine realistische Alternative sein.

Material und Methodik: Die Nabelschnurblutbank am Universitätsklinikum Dresden begann im August 1997 mit der Sammlung, Aufbereitung und Kryokonservierung plazentaren Restblutes. Sie wird von der Deutschen Knochenmarkspenderdatei (DKMS) gefördert und arbeitet zurzeit mit 8 Frauenkliniken in Dresden, Berlin, Bautzen und Erlabrunn zusammen. Vor jeder Kryokonservierung erfolgt eine Volumenreduktion der Nabelschnurbluteinheiten durch Zentrifugation und Präparation des »buffy coat«.

Ergebnisse: Bis März 2000 wurden über 2200 Nabelschnurbluteinheiten eingesandt. 60 % der Präparate mussten auf Grund von Qualitätsmängeln (zu geringes Volumen bzw. zu geringe Zellzahl, bakterielle Kontamination, positive Infektionsparameter) verworfen werden. Über 800 Nabelschnurbluteinheiten konnten unter Berücksichtigung der notwendigen Qualitätssicherung kryokonserviert werden.

Folgerung: Die Daten der kryokonservierten Nabelschnurblut-einheiten sind mit den Ergebnissen anderer Nabelschnurblutbanken vergleichbar. Die Bemühungen zur Kryokonservierung von Nabelschnurbluteinheiten werden weltweit fortgesetzt und sollten von der Öffentlichkeit unterstützt werden.

Dresden cord blood bank, experiences of the cord blood bank Dresden, promoted by the dkms

Background: Allogeneic bone marrow and peripheral blood stem cell transplantation is the treatment of choice for a number of malignant hematological diseases, marrow failure syndromes and severe congenital immunodeficiency states. As a new, valuable source of hematopoietic stem cells, cord blood has become increasingly attractive to the medical community. More than 1500 related and unrelated cord blood transplantations have already been performed worldwide. Cord blood can be a particularly good alternative source of stem cells for pediatric patients, if no HLA-identical donor can be found.

Material and methods: In August 1997 the Cord Blood Bank at the University Hospital of Dresden initiated the collection, processing and cryopreservation of placental blood. This Cord Blood bank is promoted by the German bone marrow donor registry DKMS in Tübingen/Germany collaborating with 8 gynecological clinics in Dresden, Bautzen and Erlabrunn. Before cryopreservation, volume reduction of cord blood units is routinely performed by centrifugation and by separation of the buffy coat.

Results: As of March 2000, more than 2200 cord blood units have been collected. 60 % of the samples had to be discarded because of insufficient quality (low volume and/or cell count, bacterial contamination, positive infectious disease markers). However, more than 800 cord blood units met all quality control criteria and were cryopreserved.

Conclusion: These data from the Cord Blood Bank at the University Hospital of Dresden are comparable with results from other cord blood banks. Efforts directed toward the cryopreservation and banking of increased numbers of cord blood units are being continued worldwide and should be supported by the general public.

Literatur

  • 1 Armitage J. Bone marrow transplantation.  N Engl J Med. 1994;  330 827
  • 2 Bertolini F, Battaglia M, de Iulio C, Sirchia G. et al . Placental blood collection: Effects on newborns.  Blood. 1995;  86 3361
  • 3 Broxmeyer H E, Douglas G W, Hangoc G. et al . Human umbilical cord blood as a potential source of transplantable hematopoietic stem/progenitor cells.  Proc Natl Acad Sci USA. 1989;  86 3828-3832
  • 4 Broxmeyer H E, Hangok G, Cooper S. et al . Growth characteristics and expansion of human umbilical cord blood and estimation of ist potential for transplantation of adults.  Proc Natl Acad Sci USA. 1992;  89 4109-4113
  • 5 Durand B, Eddleman K, Migliaccio A R. et al . Long-term generation of colony-forming cells (CFC) from CD34+ human umbilical cord blood cells.  Leuk Lymphoma. 1993;  11 263-272
  • 6 Ehninger G, Rutt C, Ebert A. et al . Aufbau der DKMS Deutsche Knochenmarkspenderdatei.  Dt med Wschr. 1994;  119 1359-1364
  • 7 Gluckman E, Broxmeyer H E, Auerbach A D. et al . Hematopoietic reconstitution in a patient with Fanconi`s anaemia by means of umbilical cord blood from an HLA-identical sibling.  N Engl J Med. 1989;  321 1174-1178
  • 8 Gluckman E, Rocha V, Boyer-Chammard A. et al . Outcome of cord blood for unrelated bone marrow reconstitution.  N Engl J Med. 1997;  337 373-381
  • 9 Gluckman E, Rocha V, Chasting C. on behalf of Eurocord . Cord Blood Banking and Transplant in Europe.  VOX Sanguinis. 1998;  74 (2) 95-100
  • 10 Kögler G, Callejas J, Hakenberg P, Enczmann J. et al . Hematopoetic transplant potential of unrelated cord blood: critical issues.  J Hematother. 1996;  5 105-116
  • 11 Kögler G, Somville T, Gobel U, Hakenberg P. et al . Haematopoietic transplant potential of unrelated and related cord blood: The first six years of the EUROCORD/NETCORD Bank Germany.  Klin Padiatr. 1999;  211 224-232
  • 12 Köhler T, Plettig R, Wetzstein W, Schaffer B, Ordemann R. et al . Defining optimum conditions for ex vivo expansion of human umbilical cord blood cells. Influences of progenitor enrichment, interference with feeder layers, early-acting cytokines and agitation of culture vessels.  Stem Cells. 1999;  17 19-24
  • 13 Kurzberg J, Laughlin M, Graham M L, Smith C. et al . Placental blood as a source of hematopoietic stem cells for transplantation into unrelated recipients.  N Engl J Med. 1996;  335 157-166
  • 14 Migliaccio A R, Migliaccio G, Adamson J W. Expansion of human neonatal progenitor cells in vitro under serum-deprived conditions.  Blood Cells. 1994;  20 424-428
  • 15 Mitchel S C, Wagner J E. Placental and/or umbilical cord blood: An alternative source of hematopetic stem cells for transplantation.  Blood. 1997;  90 4665-4678
  • 16 Rocha V, Wagner J E, Sobocinski K, Klein J, Zhang M J. et al . Graft-Versus-Host Disease in children who have received a cord-blood or bone marrow transpalnt from an HLA-identical sibling.  N Engl J Med. 2000;  342 1846-1854
  • 17 Rubinstein P. Placental blood-derived hematopoietic stem cells for unrelated bone marrow reconstitution.  J Hematother. 1993;  20 275-283
  • 18 Rubinstein P, Carrier C, Scaradavou A, Kurtzberg J, Adamson J. et al . Outcomes among 562 recipients of placental-blood transplants from unrelated donors.  N Engl J Med. 1998;  339 1565-1577
  • 19 Rubinstein P, Dobrila L, Rosenfield R E, Adamson J W. et al . Processing and cryopreservation of placental/umbilical cord blood for unrelated bone marrow reconstitution.  Proc Natl Acad Sci USA. 1995;  92 10119-10122
  • 20 Rubinstein P, Rosenfield R E, Adamson J W. et al . Stored placental blood for unrelated bone marrow reconstitution.  Blood. 1993;  81 1679
  • 21 Stagno S, Pass R F, Cloud G, Britt W J. et al . Primary cytomegalovirus infection in pregnancy. Incidence, transmission to fetus and clinical outcome.  JAMA. 1986;  256 1904
  • 22 Wagner J E, Broxmeyer H E, Byrd R L. et al . Transplantation of umbilical cord blood after myeloablative therapy: Analysis of engraftment.  Blood. 1992;  79 1874-1881
  • 23 Wagner J E, Rosenthal J, Sweetmann R, Shu X O. et al . Successful transplantation of HLA-identical and HLA-1 and 2-antigen mismatched unrelated umbilical cord blood: Analysis of engraftment and acute graft-versus-host disease.  Blood. 1996;  88 795-802
  • 24 Wissenschaftlicher Beirat der Bundesärztekammer . Richtlinien zur Transplantation von Stammzellen aus Nabelschnurblut (CB = Cord Blood).  DÄB. 1999;  96 A1297-1304

Korrespondenz

Prof. Dr. med. Gerhard Ehninger

Med. Klinik und Poliklinik I des Universitätsklinikums Carl Gustav Carus der Techn. Universität Dresden

Fetscherstraße 74

01309 Dresden

Phone: 0351 458 4190

Fax: 0351 458 5362

Email: Ehninger@oncocenter.de

    >