Dtsch Med Wochenschr 1969; 94(1): 32-34
DOI: 10.1055/s-0028-1108896
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Therapeutische Thrombolyse in der neunten Schwangerschaftswoche

Administration of streptokinase in the treatment of pelvic-vein thrombosis in the ninth week of pregnancyCh. Walther, H. Koestering
  • Medizinische Universtätsklinik Göttingen (Direktor Prof. Dr. W. Creutzfeldt)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Bei einer 34jährigen Frau wurden wegen einer Beckenvenenthrombose in der neunten Schwangerschaftswoche innerhalb von 18 Stunden 3,75 Mill. Einheiten Streptokinase (Streptase®) infundiert. Die thrombolytische Behandlung wurde gut vertragen; die Symptome der Thrombose bildeten sich zurück. Auf die therapeutischen Folgerungen, die sich aus der unterschiedlichen Plazentagängigkeit ergeben, wird hingewiesen: Von Cumarinderivaten wird während der Gravidität abgeraten, Heparin kann unbedenklich gegeben werden, der Einsatz von Streptokinase muß bei gegebener Indikation (ausgedehnte venöse Thrombosen, akute Lungenembolien) erwogen werden; zur Nachbehandlung wird eine mehrwöchige Heparinbehandlung empfohlen.

Summary

A 34-year-old pregnant woman (ninth week) was given an infusion of 3.7 mega units of streptokinase (Streptase®) for over 18 hours for pelvic-vein thrombosis. The treatment was well-tolerated and the signs of thrombosis quickly regressed. Streptokinase has the advantage over Coumarin derivatives pass the placental barrier and may thus cause damage to the foetus, and heparin must be given for long periods. Streptokinase, on the other hand, hardly passes the placental barrier and, given in time, produces complete cure in a short time. Deep leg-vein thrombosis, pelvic-vein thrombosis and acute pulmonary embolism are indications for thrombolytic treatment. Administration of heparin over several weeks after streptokinase treatment is recommended.

Resumen

Trombólisis terapéutica en la novena semana del embarazo

En una mujer de 34 años de edad se infundieron 3,7 megunidades de estreptoquinasas (Streptase®) en el término de 18 horas debido a una trombosis de las venas pélvicas. El tratamiento trombolítico fue bien tolerado; los síntomas de la trombosis regredieron. Frente a los derivados de la cumarina, que atraviesan la placenta y por tanto pueden provocar un daño al feto, y frente a la heparina, que se tiene que dar a largo plazo, tiene la estreptoquinasa la ventaja de apenas pasar la placenta y de conducir a una restitutio ad integrum en corto tiempo, cuando se empieza oportunamente el tratamiento. Las indicaciones del tratamiento trombolítico son las trombosis profundas de las venas de la pierna, las trombosis de las venas pélvicas y las embolias pulmonares agudas. Para el tratamiento posterior se recomienda una medicación heparínica de varias semanas de duración.

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